מאמר 32: ילדתם? מזל טוב! עכשיו תקשיבו מה צריך לעשות

מאמר 32: ילדתם? מזל טוב! עכשיו תקשיבו מה צריך לעשות

שתפו:

אם ילדתם, או אתם לפני לידה, אתם בלחץ ויש מליון סידורים לעשות. מרבית הסיכויים שמה שלא רשום לכם – יישכח ברגע האמת. אם אתם מסכימים עם הצהרה זו, כדאי לכם לשמור את המאמר הזה במועדפים או לפחות להוריד את הדף הזה, כי אין ספק שתזדקקו לו.

מאמר זה הוא הראשון מתוך סדרה שמטרתה לעשות סדר ולדון בנושא הביטוח בהתאם לנקודה בחיים בה אתם נמצאים. ככלל, 8 הנקודות העיקריות בחיי האדם אשר מחייבות הסתכלות בהקשר הביטוחי הן: חתונה, הריון, לידה, פרישה לגמלאות, גירושין, מחלה, תאונה ופטירה. היום נתמקד בכל הקשור לתקופה שמתחילה ישר לאחר הלידה.

לאחר הולדת תינוק ישנן מספר פעולות שדורשות את תשומת ליבנו וביניהן: מיצוי הזכויות לאחר הלידה (מול הביטוח הלאומי, קופת החולים/ שב”ן וחברת הביטוח), תכנון כלכלי/ ביטוחי עבור התינוק, והתאמת הכיסויים עבורנו.

מיצוי הזכויות לאחר הלידה

מיצוי זכויות מול המוסד לביטוח לאומי

התשלום הנפוץ ביותר הוא מענק לידה עבור ילד ראשון, מדובר על סכום של 1,783 ש”ח, נכון לשנת 2020. הצעתנו היא לפתוח קופת גמל להשקעה על שם הילד ולייעד את הסכום הזה כחלק מתוכנית חיסכון שאליה יצורפו כספים נוספים בהמשך.

מיצוי זכויות מול קופת החולים והשב”ן

מי שברשותה ביטוח משלים של קופת החולים זכאית למגוון שירותים שניתן לממש בחודשים הראשונים שלאחר הלידה. להלן מספר דוגמאות: יועצת הנקה, ייעוץ שינה לתינוק, אחות פרטית בבית היולדת, ייעוץ אישי בבית היולדת לפעילות גופנית, ייעוץ לתזונה נכונה ליולדת, החזר עבור מלונית לאחר לידה, טיפולי פיזיותרפיה עבור רצפת אגן.

חלק מהזכויות שצוינו יתקבלו רק כאשר האישה מכוסה ברובד העליון של השב”ן (כללית פלטינום, מכבי שלי, מאוחדת שיא, לאומית זהב). לדוגמא, קיים החזר של עד 400 שח עבור ייעוץ שינה לתינוק במסגרת כללית פלטינום. בכללית זהב לא יתקבל החזר עבור שירות זה.

במאמר “שדרוג לכללית פלטינום יכול להתגלות כהכרחי עבורכם” תוכלו לקבל מידע נוסף על התוספת שמתקבלת עבור רכישת כללית פלטינום. במאמר יש פרק מיוחד שנוגע לתוספות עבור כל הקשור בהריון ולידה.

הזכאות לסל הריון מתקיים רק עבור רובד השב”ן של האישה. כלומר, אם לגבר יש כללית פלטינום ולאשה כללית זהב, לא יתאפשר החזר בנושאי סל הריון דרך הכרטיס של הגבר והרובד הקובע יהיה זה הקיים לאשה בלבד.

מיצוי זכויות מול חברת הביטוח

גם בחברות הביטוח ניתן למצוא הטבות, בעיקר באחד מארבעת הנספחים הבאים: רפואה משלימה, רפואה אונליין, אמבולטורי והתפתחות הילד. לפניכם מספר זכאויות אפשריות למימוש: טיפולי רפואה משלימה המתאימים לתינוקות (כגון: טיפול שונישין והומאופתיה), אבחון וייעוץ בבעיות שינה, מלונית לאחר לידה, בדיקת שמיעה, בדיקת ראיה, פגישות ייעוץ עם רופא מומחה, פגישות ייעוץ עם רופא בנושא בעיות גדילה, פגישות יעוץ עם רופא מומחה לטיפול באלרגיות, התייעצויות אונליין עם רופא מומחה וייעוץ אונליין עם רופא ילדים.

תכנון כלכלי/ ביטוחי עבור התינוק

תכנון העתיד הכלכלי של ילדיכם מתחיל בסמוך ללידה. גם משפחות שלא צברו חסכונות או הון גדול יכולות לתכנן את עתיד הילדים באופן חכם ולעשות שימוש בהטבות שמעניקה המדינה. מיצוי מקסימלי של הזכאות כוללת 4 צעדים עיקריים: ייעוד מענק הלידה של הביטוח הלאומי, מקסום תוכנית חיסכון לכל ילד, רכישת ביטוח בריאות לילד והקצאה של יתרת קצבת הילדים לחיסכון.

כצעד ראשון, את מענק הלידה של ביטוח לאומי יש להקצות לחיסכון דרך פתיחת קופת גמל להשקעה (או פוליסת חיסכון) על שמו של הילד.

הצעד השני יהיה למקסם את תוכנית חיסכון לכל ילד. המקסום ייעשה על ידי הגדלת החיסכון מ-50 ש”ח ל-100 ש”ח בחודש והקצאה של לפחות 50% מההפקדה למסלול מנייתי. המשמעות בפועל היא הגדלת הסכום שיופקד לחיסכון והקטנת הסכום הנכנס כל חודש לחשבון הבנק.

במאמר שעניינו איזון תיק ההשקעות אני מסביר מדוע לתפיסתי יש להקצות 50% מהתיק למסלול מנייתי.

במאמר “הפתרון למשבר הפנסיה עובר דרך תוכנית חיסכון לכל ילד” אני מציג נתיב פעולה מפורט להפיכת החיסכון למשמעותי ביותר עבור ילדכם.

הצעד השלישי יהיה רכישת ביטוחי בריאות לילד. למי שמעוניין לקבל מידע נוסף באשר להקצאת המשאבים, המאמר “ביטוח בריאות מקיף לילד ב 15 שקלים לחודש” מציג נתיב חסכוני מאוד אך מקיף ליצירת ביטוח בריאות שכזה. אם ברצונכם לבנות ביטוח המגדיל את המרכיב הביטוחי על חשבון החיסכון אך עדיין לשמור על הכיס, המאמר “העיקר הבריאות! הביטוחים החשובים למבוטח המתחיל” הוא עבורכם.

הצעד הרביעי יהיה לעשות שימוש ביתרת הסכום שמתקבל מביטוח לאומי, בין 50 ש”ח ל-85 ש”ח ולהקצות אותו לחיסכון דרך פוליסת חיסכון או קופת גמל להשקעה. למי שמעוניין להפחית בתשלום דמי ניהול אני מציע לבחון את פוליסת החיסכון של ביטוח ישיר, אשר גובה דמי ניהול שנתיים של 0.55% בלבד. אם אתם מעדיפים קופת גמל להשקעה, דמי ניהול סבירים של 0.70% קיימים בחברות מיטב דש ואנליסט. למי מכם שמתעניין בהשקעה פאסיבית אני מציע לבחון את קופת הגמל להשקעה של הלמן אלדובי, שם ניתן למצוא מסלול מחכה מדד S&P 500. יתרון משמעותי נוסף של הלמן אלדובי הוא כי ניתן לקבל דמי ניהול של 0.60% בהצטרפות דיגיטלית.

התאמת הכיסויים עבורנו

היות והסטטוס המשפחתי משתנה עם הולדת התינוק, יש שני עדכונים נדרשים שכדאי לבצע והם: עדכון הספח של תעודת הזהות מול רשות האוכלוסין וההגירה ועדכון פרטי בני משפחה בקרן הפנסיה (ראו טופס לדוגמא).

עדכון הספח של תעודת הזהות מול משרד הפנים

עדכון הספח של ההורים מתבצע מול משרד הפנים והוא נדרש כדי לעדכן את הביטוחים השונים הקשורים לילד (פנסיה/ חיים/ בריאות) וכן כדי לקבל הטבות מס ממקום העבודה דרך טופס 101. שימו לב: יש בתי חולים שבהם יש סניף של משרד הפנים בבית החולים וניתן לבצע את העדכון כבר שם.

עדכון פרטי בני משפחה בקרן הפנסיה

במקרה של פטירה חלילה, קרנות הפנסיה החדשות בנויות לפי סדר הקדימויות הבא: שארים, מוטבים, יורשים. היות וילדים עד גיל 21 מוגדרים כשאירים, אין הכרח לעדכן פרטים אישיים בפנסיה על מנת שילדכם יהיה זכאי לקצבת שאירים.

יחד עם זאת, המלצתי היא לעדכן את פרטי הילדים בטופס שינוי פרטים אישיים וכך לקרן הפנסיה יהיה את המידע העדכני ביותר ובמקרה של תביעה, תחסכו ליקירכם זמן וכאב ראש עד לקבלת הכספים.

לבדיקת סוכן אישית ומקיפה לתיק הביטוח והפנסיה מוזמנים להשאיר פרטים:

בונוס: פעולות נוספות שכדאי ליישם

מעבר לנושאים שצוינו עד כה, ישנם מספר רעיונות נוספים אשר כדאי ליישם

אוהבים חינם? צרפו את ילדכם לביטוח סיעודי חינם וללא הצהרת בריאות

הביטוח הסיעודי הוא חינם עד גיל 18! זאת ועוד, אם אתם חברים בביטוח הסיעודי של הקופה, באפשרותכם לצרף את ילדיכם מבלי שתידרשו למלא הצהרת בריאות עבורם. הטבה זו יכולה להיות שווה במקרים מסוימים למאות אלפי שקלים בהיקף הכיסוי הביטוחי.

מבוטחי הפניקס? דאגו לצרף את התינוק ללא הצהרת בריאות

הפניקס היא חברת ביטוחי הבריאות השנייה בגודלה בישראל. חברה זו מעניקה שירות ייחודי, שלא קיים באף חברה אחרת (נכון לכתיבת שורות אלו), במסגרתו ניתן לבטח את הילדים בביטוח בריאות פרטי מבלי למלא הצהרת בריאות, כל עוד לאחד ההורים קיים ביטוח בריאות בפניקס.

במאמר “להתקבל לביטוח בפניקס ללא הצהרת בריאות” אני דן בהרחבה בדרכים למקסם אפשרות זו גם עבור הורים שאין להם כרגע ביטוח בריאות בחברה זו

חברים בקולקטיב? דאגו לצרף את התינוק ללא הצהרת בריאות

אם התמזל מזלכם ואתם או בן/בת הזוג חברים בקולקטיב בריאות מטעם מקום העבודה, חשוב שתדעו כי בדרך כלל קיימת אפשרות לצרף תינוק שנולד לביטוח הבריאות מבלי למלא הצהרת בריאות. שימו לב, אפשרות זו קיימת במסגרת חלון הזדמנויות לצירוף אשר משתנה מפוליסה לפוליסה. בדרך כלל מדובר על 60 יום ממועד הלידה, אך לעיתים גם פחות. חשוב שתבדקו את הנושא בטרם הלידה.

חברים בקופת חולים כללית? רכשו מכשיר טייטו

לקוחות קופת חולים כללית יכולים לרכוש מכשיר טייטו (Tyto) באמצעותו ניתן לקבל התייעצויות חינם 24 שעות ביממה. המכשיר מסובסד דרך קופת החולים ונמכר ב-299 שח בלבד.

הוסיפו את ילדיכם לביטוח המשלים של קופת החולים תוך ביטול תקופת אכשרה

באפשרותכם לצרף את ילדיכם לרובד השב”ן בו אתם חברים. היתרון העיקרי בכך הוא ביטול תקופת האכשרה עבור הכיסויים לפי ותק ההורה. לדוגמא, ילד להורה אשר חבר במאוחדת שיא לתקופה העולה על שנתיים, יהיה זכאי לכל השירותים מבלי שיידרש להמתין לסיום תקופת האכשרה עבור כיסוי מסויים.

לסיכום

התקופה שלאחר הלידה ידועה כמלחיצה ומאתגרת במיוחד. מעבר למצב הפיזי והנפשי בו נמצאים בני הזו ובמיוחד האישה, קיימים סידורים רבים הנדרשים דווקא בתקופה זו. על מנת להקל על מערך קבלת ההחלטות שלכם, הכנו עבורכם דף עזר המסכם את עיקרי הדברים הרשומים במאמר זה. כל שעליכם לעשות הוא להוריד את הדף ולמלא אותו בעצמכם או עם סוכן הביטוח שלכם כדי לראות שאתם אכן במסלול הנכון.

מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו

One thought on “מאמר 32: ילדתם? מזל טוב! עכשיו תקשיבו מה צריך לעשות

  1. תוכן מקיף, מקצועי ויכול לשמש עזר להרבה משפחות!
    כתבה מעולה!!

Comments are closed.

Comments are closed.