מאמר 26: הפעולה הפשוטה של איזון תיק השקעות תהפוך את התיק שלכם לרווחי יותר ומסוכן פחות

מאמר 26: הפעולה הפשוטה של איזון תיק השקעות תהפוך את התיק שלכם לרווחי יותר ומסוכן פחות

שתפו:

הפעולה הטכנית של איזון תיק השקעות ידועה למעטים, אך היא טומנת בחובה יתרונות עצומים כגון הורדת רמת הסיכון במקביל להעלאה משמעותית של התשואה. אם ברשותכם אחד או יותר מהמוצרים הבאים: קרן פנסיה, ביטוח מנהלים, קרן השתלמות או קופת גמל, תוכלו לעשות שימוש באסטרטגיה זו מבלי לשלם מס על שינוי התמהיל.

משקיעים רבים, וייתכן שגם אתם ביניהם, מעולם לא שמעו על המושג של איזון תיק השקעות. אחרים מכירים את העיקרון, אך לא פועלים על פיו.

הכוונה ליצירת תמהיל השקעה שעליו נרצה לשמור לאורך שנים. למשל, אם בחרנו מסלול הכולל 50% מהכספים במניות ו 50% במסלול שקלי, אז אחת לשנה נדאג לחזור לתמהיל המקורי הזה.

מדובר בפעולה קלה לביצוע, הניתנת ליישום ישירות מ”האיזור האישי” באתר חברת הביטוח או בית ההשקעות.

אם יש לכם מוצר כגון קרן פנסיה, ביטוח מנהלים, קרן השתלמות או קופת גמל חשוב מאוד שתכירו את המושג ותבדקו אם היישום רלוונטי לגביכם. יתרון נוסף למי שמחזיק במוצרים אלו הוא שפעולת הקניה והמכירה אינו כרוכה בעמלות או במס ולכן ניתן לבצע איזון תיק השקעות מתי וכמה שרוצים.

מוסכמות יסוד בעולם ההשקעות

במרבית המקרים, השאלה שעומדת בפני המשקיע הממוצע היא באיזה אפיק השקעה לבחור. יש כאלו המעדיפים מסלול מנייתי, אחרים מעדיפים מסלול סולידי יותר כגון מסלול שקלי או מסלול אג”ח (אגרות חוב). וישנם אנשים שישלבו בין שני מסלולים או יותר בחלוקה שווה או בכל חלוקה אחרת.

ללא קשר למסלול ההשקעה שבו בחרתם, לידע הקודם שלכם או לרציונל בבחירתכם – מרבית הסיכויים שאתם פועלים תחת השפעתן של שתי מוסכמות יסוד המקובלות בעולם ההשקעות

לפי המוסכמה הראשונה, השקעה במניות טומנת בחובה סיכון גבוה יחסית אך גם סיכוי לתשואה גבוהה לאורך שנים.

לפי המוסכמה השנייה, השקעה במסלולים סולידיים (אג”ח/ שקלי) נחשבת להשקעה עם סיכון נמוך אך גם עם תשואה נמוכה יחסית לאורך השנים.

המשותף לכל הגישות הוא ההסכמה הבסיסית על העיקרון של תשואה מול סיכון. במילים אחרות, מי שרוצה להשיג תשואה גבוהה יותר צריך ליטול סיכון גדול יותר וכך גם הפוך, מי שמעוניין בשקט נפשי וסיכון נמוך, יצטרך להסתפק בתשואה נמוכה ופחות כסף בכיס.

על פי הלוגיקה הזו, ככל שהכספים נמצאים יותר זמן בשוק, כך גוברת הסבירות שהמסלול המנייתי ינצח את המסלולים הסולידיים ויניב תשואה גבוהה יותר.

איזון תיק ההשקעה מעניק יתרון כפול

בניגוד לחשיבה המקובלת, עיקרון התשואה מול סיכון אינו תמיד נכון. ישנם מצבים מסוימים בשוק שבהם עצם פעולת איזון תיק ההשקעה מעניק יתרון כפול: הורדת רמת הסיכון לצד העלאת התשואה.

הדבר קורה כאשר ישנה תנודתיות חדה בשוק ההון, הכוללת ירידה בערך המניות כלפי מטה ותיקון מהיר יחסית כלפי מעלה. כך היה למשל במשבר של 2008, עם ירידה של 40% בשוק המניות ועליה של 59% כשנה מאוחר יותר (התשואות נלקחו מביצועי מסלול המניות בחברת הראל).

>>> לצפייה במחשבון התשואות של הראל

במצבים הללו, התיק יוצא מאיזון במהרה, ואם מחזירים אותו ליחס המקורי שלו, התיקון כלפי מעלה משמעותי הרבה יותר.

בפועל, עצם איזון התיק מוביל לכך שאנו מוכרים מניות כאשר שערן גבוה וקונים מניות כאשר שערן נמוך. זוהי אחת הסיבות להצלחתה של אסטרטגיה זו בטווח הארוך.

לבדיקת סוכן אישית ומקיפה לתיק הביטוח והפנסיה מוזמנים להשאיר פרטים:

דוגמא להמחשה

נניח לצורך ההדגמה שיש לנו 3 משקיעים: אייל, יובל וענבל. לכל אחד אסטרטגיה כלכלית משלו.

אייל מאמין בשוק המניות והוא מקצה 100% מנכסיו בשוק.

יובל רוצה לשמור על יחס של 50% במניות ו-50% במסלול שקלי. הוא מאמין בגישת ה”שגר ושכח” ועל כן אין בכוונתו לגעת בתיק לפחות בעשור הקרוב.

ענבל דומה ליובל בכך שגם היא מקצה את התיק לפי 50% מניות ו-50% שקלי אבל היא דואגת להחזיר את היחס בין המסלולים אחת לשנה.

לכולם עומד סכום של 100,000 שח וכולם מפקידים אותו בפוליסת החיסכון של הראל בתאריך 1.1.2008.

התשואות שעשו המסלולים מתוארים בטבלאות הבאות:

המסלול המנייתי

שנת השקעהמסלול השקעהתשואה
2008מניות40.15%-
2009מניות58.92%

המסלול השקלי

שנת השקעהמסלול השקעהתשואה
2008שקלי9.73%
2009שקלי2.27%

תוצאות הניסוי

בסוף שנת 2009 יהיו לאייל 95,114 שח. כזכור, השקעה זו מבוססת על 100% במניות. מדובר על הפסד של 5,000 שח שנובע כתוצאה מהסיכון שטומן בחובו המסלול המנייתי.

מצבו של יובל טוב יותר, ובסוף 2009 יעמדו לרשותו סכום של 103,667 שח. כלומר רווח של מעל 3,000 שח. אציין כי יובל לא איזן את תיק ההשקעות ולכן היחס בסוף 2008 עמד על 65% במסלול שקלי ו-35% במנייתי. היציאה מאיזון נוצרה כתוצאה מהירידות החדות במסלול המנייתי.

אחרונה חביבה היא ענבל, אשר בסוף שנת 2009 יעמוד ההון שלרשותה על 110,732 שח. מדובר על רווח של מעל 10,000 שח, כלומר משמעותית יותר מאשר ללא איזון תיק. התשואה העודפת שהשיגה ענבל נבעה מכך שבסוף שנת 2008 היא העבירה כספים מהמסלול השקלי למסלול המנייתי ובכך החזירה את הקצאת הנכסים בתיק ליחס המקורי.

להלן טבלה המסכמת את התוצאות. זכרו כי כל המשתתפים השקיעו 100,000 שח בתחילת 2008.

שם המשקיעהקצאת נכסיםחיסכון צבור בסוף 2009
אייל100% מניות95,114 שח
יובל50% מניות ו-50% שקלי (ללא איזון תיק)103,667 שח
ענבל50% מניות ו-50% שקלי (עם איזון תיק)110,732 שח

התוצאות נשמרות לאורך זמן

הדוגמא שהבאנו מתייחסת לתקופה קצרה יחסית של שנתיים, אך המנגנון פועל היטב גם לתקופות זמן ארוכות יותר.

למשל, בין השנים 2008 ועד 2018 (11 שנה) הושגו התוצאות הבאות

תיק 100% מניות: 154,440 שח

תיק 50% מניות ו-50% שקלי (ללא איזון תיק): 151,333 שח

תיק 50% מניות ו-50% שקלי (עם איזון תיק): 164,036 שח

כפי שניתן לראות, גם במקרה זה המסלול המאוזן (50% מניות ו-50% שקלי) מנצח את שתי דרכי ההשקעה האחרות ומשיג תשואה גבוהה ב-10,000 שח מאשר המסלול המנייתי תוך מזעור משמעותי של אלמנט הסיכון.

הצד השני של המטבע

איזון תיק השקעות אינו אסטרטגיה המתאימה לכולם, הנה כמה דוגמאות:

המניות ינצחו בסופו של דבר: ישנם מצבים שבהם מסלול מנייתי ינצח את התשואות של מסלול סולידי אך מאוזן. למשל, בטווח של 20 שנה או יותר נהוג להניח כי שוק המניות בכללותו מניב תשואות גבוהות יותר מיתר אפשרויות ההשקעה (כגון: נכסים כספיים, אג”ח וזהב). אם אתם מצדדים בגישה זו, ייתכן ותעדיפו להשקיע חלק ניכר מכספיכם במניות.

אלמנט של טרחה: איזון תיק השקעות דורש ביצוע פעולה אקטיבית של כניסה לאתר החברה ושינוי מסלול השקעה, פעולה זו אינה מתאימה לכולם (מבוגרים/ חסרי גישה טכנולוגית) ויש שיראו בה טרחה מיותרת.

איזון עלול לשחוק את ערך התיק: איזון תיק יוצא מנקודת הנחה שהשוק מתקן את עצמו כלפי מעלה. היות והשוק אינו חייב לנו כלום, בהחלט ייתכן כי התיקון לא יתרחש בפועל. קחו לדוגמא את הבורסה של יפן, שלא עלתה מזה 20 שנה. קחו בחשבון שאם שוק המניות ממשיך לרדת, פעולת האיזון רק תביא לשחיקה של ערך התיק. אגב, אם אתם סבורים שכך יהיה, מסלול מנייתי הוא ככל הנראה לא בשבילכם.

בונוס: מקורות רעיוניים

אני נחשפתי לראשונה לרעיון זה דרך מתודולוגיית ההשקעה של הארי בראון. קיים דיון רחב ברשת אודות השיטה והרציונל שעומד מאחוריה. למי שמעוניין ללמוד עוד על הנושא אני מציע להתחיל אם מאמרה של “הסולידית” בנושא ועם הפודקאסט של היזם ג׳ייק דסילאס.

לקריאה נוספת:

>>> הסולידית: לשלוט בסיכון – כך תאזנו את תיק ההשקעות

>>> Jake Desyllas: Introduction to Investing

לסיכום

ללא קשר להחלטה שתקבלו עבור השקעתכם, חשוב שלפחות תכירו את האופציה של איזון תיק ההשקעות שלכם. כפי שאנו חשים על בשרנו בתקופה האחרונה, העולם הכלכלי מאוד דינמי ובלתי צפוי. לכן, יש כאן הזדמנות להוריד במידה רבה את רמות הסיכון הקשורות בהשקעה ואפילו להשיג תשואה עודפת בתהליך.

Comments are closed.