מאמר 18: על שועלים, ענבים ופנסיה לעצמאים

מאמר 18: על שועלים, ענבים ופנסיה לעצמאים

שתפו:

נכתב בתאריך: 4.12.2019

לקראת סוף שנת 2019 קיבלו עצמאים רבים הודעה על תשלום קנס על כך שלא הפרישו לעצמם כספי חסכון לפנסיה. בקבוצת “השולמנים” (קבוצת פייסבוק של עצמאים) התפתח דיון סוער על עצם מנגנון פנסיית החובה לעצמאים שחשף כי עצמאים ובעלי עסקים רבים פשוט אינם בקיאים ברזי המנגנון. חוששני שמבלי הבנה של מספר נקודות יסודיות, עשויים עצמאים רבים להפסיד הטבות מס חשובות, לדרדר עצמם לעתיד של זקנה בעוני ולשלם קנסות מיותרים.

במשל “השועל והענבים” המפורסם של איזופוס, השועל מנסה לתפוס אשכול ענבים עסיסי התלוי על עץ גבוה. לאחר מספר ניסיונות כושלים הוא מתייאש ואומר לעצמו: “בשביל מה להתאמץ? גם כך הענבים חמוצים”. נזכרתי במשל זה בעודי קורא את הדיון בקבוצת “השולמנים”  הנה תגובה אחת, שמייצגת במידה רבה את עיקרי הטיעונים:

“קיבלתי התראה על כך שלא חסכתי לפנסיה, ואם לא אשלם עד סוף 2019 אשלם קנס של 500 ₪ לשנה… הלכתי למומחה שהסביר לי שעל שנת 2017 עלי לשלם מינימום 9,866 ₪, שהם 822 ₪ לחודש עבור 2017, ולא – אשלם את הקנס.
המומחה המשיך והסביר לי שבשל גילי, בפנסיה אקבל כ 600 ₪ לחודש.  
כלומר, בפנסיה אקבל פחות ב 200 ₪ ממה שאני מפקידה עכשיו. הפרש של 2,400 ₪ לשנה
איזה קנס עדיף?!”

החשש שעולה מתגובה זו נראה על פניו מוצדק. עצמאים, אוכלוסייה עם קשיים אובייקטיביים לפי כל פרמטר אפשרי, ייפגעו גם כאן: ישלמו הרבה ויקבלו מעט. בנוסף, אכן קיים קנס שנתי של 500 ₪. זה לא נעים, אך ה”מקל” הזה מחייב אותנו לעצור ולחשוב על האפשרות של ההפקדה לפנסיה. אולי נגלה שיחד עם הימנעות מקנס, ניתן גם לזכות בהטבות ולתכנן עתיד כלכלי ראוי לימי הזקנה. ראשית, חשוב להבין את ההשלכות האמיתיות של הפקדה לפנסיה, ואם יש צורך ניתן להתייעץ עם אנשי מקצוע.

העצמאים בדיון התרעמו על כך שישלמו סכום גבוה ובפועל יקבלו בפנסיה סכום חודשי נמוך יותר. במקרה שתואר, במידה וגיל העצמאית הינו 52 שנים ובכוונתה לפרוש בגיל 64, הנתונים שציינה אכן מסתדרים. היא תפקיד כל חודש יותר מ- 800 שקלים אך תקבל בפנסיה כ- 600 שקלים לחודש. בהנחה שהנ”ל תהנה מתוחלת חיים ממוצעת של 87 שנים, גובה הקצבה המצטברת שתעמוד לרשותה תהיה 165,600 ₪. וזאת תמורת תשלום של 76,939 ₪ שקלים לאחר זיכוי המס.

זוהי עסקה משתלמת ביותר לכל הדעות, למרות שהיא מתחילה לחסוך בגיל מאוחר יחסית. כאשר מדובר בעצמאי שגילו 30, המצב עוד משתפר, והקצבה תגדל ל- 3,300 ₪ לחודש ועל כן שווה להתחיל לחסוך מוקדם ככל הניתן.

לבדיקת סוכן אישית ומקיפה לתיק הביטוח והפנסיה מוזמנים להשאיר פרטים:

שנית, מלבד הכיסוי הפנסיוני עצמו, ישנן לקרנות הפנסיה יתרונות נלווים. אני מניח שרוב המגיבים בקבוצת השולמנים לא מודעים לעובדה שהפקדה חודשית של 822 שקלים, הסכום עליו דובר בפוסט, מעניקה כיסוי ביטוחי לנכות בגובה 3,853 ₪ למבוטח רגיל. למבוטח שהינו עצמאי, קיימת האפשרות לקבל כיסוי מוגדל של 4,932 ₪ לכל מקרה של נכות (זמנית או קבועה, חלקית או מלאה, מתאונה או ממחלה). במקרה של סיעוד תתקבל תוספת הגנה שתגיע לכדי 6,576 ₪. עבור עצמאים, העשויים להיפגע כפליים ממקרה של קטסטרופה רפואית, זהו כיסוי חשוב ביותר.

בנוסף, קרן הפנסיה מעניקה פיצוי לשאירים (בני זוג וילדים עד גיל 21) – במקרה של פטירה חלילה, מידי חודש עד הגיעם של הילדים לגיל 21 ולאלמנה, כ-60% מהסכום לכל החיים. קצבה זו הינה פטורה ממס ומעניקה הגנה כלכלית המגיעה למיליוני שקלים.

נושא נוסף שחשוב להכיר, הוא החזר המס על ההפקדה לפנסיה, החזר של 35% באמצעות תיאום מס. המשמעות בפועל – החזר של 300 ₪ עבור כל חודש הפקדה. רק הטבה זו מבטלת לחלוטין את ה-“יתרון” כביכול של תשלום הקנס במקום ההפקדה לחסכון פנסיוני.

ישנם יתרונות נוספים ורבים מכפי שאוכל למנות אותם הטור זה, למשל האפשרות של עצמאי למשוך את הכסף שחסך במקרה של סגירת העסק ללא תשלום מס על המשיכה, האפשרות לקחת הלוואות בריבית נוחה כנגד קרן הפנסיה ועוד.

נכון, המדינה אמנם “מכריחה” את אוכלוסיית העצמאים לשלם לעצמם לפנסיה ויש “קנס” (סמלי יחסית) של 500 ₪ לשנה על עצמאי שאינו מציית לחוק. אך חשוב לזכור שרבים מהעצמאים, כפי שעולה מהפוסט בפייסבוק אליו נכתבו כבר מעל חמש מאות תגובות, אינם מכינים עצמם כראוי לימי הזקנה בהם יצטרכו רשת בטחון כלכלית מינימלית.

אפשר להתווכח ויכוחים אידיאולוגיים על זכותה של המדינה להתערב בהחלטותיו של הפרט באשר לחסכונותיו ונכסיו, אך במקרה זה, את רוב העצמאים המדינה מאלצת לתכנן כראוי עתיד פיננסי יציב וזהו דבר עם צדדים חיוביים. יתרונות ההפרשה לפנסיה על פני תשלום הקנס, חלופה שנראית פופולרית ביותר בקרב שולמנים הססנים, מתגברים עוד יותר כאשר בוחנים את הטבות המס, גובה ההחזרים שיקבל מבוטח והכיסויים הביטוחיים הנלווים.

שולמנים יקרים, קחו אחריות לעתידכם, על אף האנטגוניזם הרב (ויש שיאמרו מוצדק) כלפי התערבות המדינה בניהול כספיכם ואולי תוכלו ליהנות בימי זקנתכם מענבים מתוקים, פרי הפרשתכם לפנסיה בעודכם צעירים.

גירסה מקוצרת של מאמר זה פורסמה בעיתון גלובס בתאריך 4.12.2019. לחצו כאן לקריאה

Comments are closed.