מאמר 17: חמש יתרונות של ביטוח מנהלים שלא היכרתם

מאמר 17: חמש יתרונות של ביטוח מנהלים שלא היכרתם

שתפו:

נכתב בתאריך 8.10.2019

עולם ביטוחי המנהלים עבר שורה ארוכה של רפורמות מרחיקות לכת. אנשי מקצוע רבים העוסקים בתחום סבורים כי החל משנת 2013 המוצר למעשה איבד את הרלוונטיות שהייתה לו וכעת הוא נחות משמעותית מהמתחרה העיקרי – קרן הפנסיה.

הסיבה העיקרית לקו מחשבה זה; ביטולו של מקדם פרישה מובטח ומעבר למקדם משתנה על פי תחזית אקטוארית דינאמית, וזאת בדומה לקרנות הפנסיה החדשות.

גילוי נאת – אני מאלו הסבורים כי קרן הפנסיה עדיפה במרבית המקרים על ביטוחי המנהלים הנמכרים כיום. יחד עם זאת, שום דבר בעולם הביטוח איננו שחור או לבן ולמצדדים במוצר יש כמה טיעונים חזקים ביותר.

לכן, מטרתי תהיה להמחיש לכם את היתרונות שמתנגדי ביטוח המנהלים (כמוני) מנסים להסתיר מכם ואני אנסה לתמצת אותם למספר טיעונים עיקריים.

יתרון ראשון: המוצר מודולרי

מודולרי = ניתן להרכבה אישית/ אינו מובנה.

קרן פנסיה היא מוצר מובנה הכולל בתוכו כיסוי אוטומטי לנכות ושאירים. בביטוח המנהלים ניתן להפריד בין המרכיבים ובכך לשלוט בצורה טובה יותר על מאפייני המוצר.

דוגמא להמחשה: אחד הכיסויים המובנים בקרן הפנסיה הוא ביטוח לשאירים (בן/ בת זוג וילדים עד גיל 21). במקרה פטירה, השאירים יקבלו קצבה חודשית. עבור חלק מהאוכלוסייה מדובר בפתרון הולם וראוי. אך מה לגבי מבוטחים המעוניינים לרכוש פיצוי חד פעמי למקרה פטירה? אלו יידרשו לשלם פעמיים: גם עבור רכיב השאירים בפנסיה וגם עבור המוצר שבו הם מעוניינים.

לבדיקת סוכן אישית ומקיפה לתיק הביטוח והפנסיה מוזמנים להשאיר פרטים:

יתרון שני: אפשרויות השקעה מגוונות יותר

על פי רוב, קרן הפנסיה כוללת 5 מסלולים לכל היותר. מבין מסלולים אלו, רק מסלול אחד מאפשר השקעה בסיכון גבוה יחסית בעוד ארבעת המסלולים הנוספים מאפשרים השקעה בסיכון בינוני או נמוך. עבור מוצר שההשקעה בו אינה נזילה לתקופה של 40 שנה ויותר, ניתן לטעון כי מדובר במגבלה שעלולה לפגוע משמעותית בגובה הקצבה האפשרית בעת הפרישה.

ביטוח מנהלים, לעומת זאת, מעניק מספר כפול של מסלולים עם אפשרויות השקעה רבות ומגוונות ליצירת תמהיל השקעה אידיאלי ללקוח.

דוגמא להמחשה: ראו את ההבדלים בין מסלולי ההשקעה בקרן הפנסיה של חברת מגדל לבין המסלולים בביטוח המנהלים

בטבלה סימנתי בירוק את חמשת המסלולים שלהם אין מקבילה בקרן הפנסיה. מסלולים אלו מעניקים לחוסך אפשרויות רבות ושליטה משמעותית יותר על עתיד הכספים שברשותו.

גם בצד התשואות, קיים יתרון למסלולי ההשקעה המנייתיים של ביטוחי המנהלים ביחס למסלולים המנייתיים של קרן הפנסיה.

בטבלה ניתן לראות השוואה בין מסלול המניות של 3 החברות בעלות נתח השוק הגבוה ביותר בתחום ביטוחי המנהלים. ההשוואה בוצעה לפי ממוצע תשואות של 3 שנים אחרונות בין התשואות בקרן הפנסיה לתשואות במוצר מסוג ביטוח מנהלים.

כפי שניתן לראות, בכל המקרים שנבחנו ללא יוצא מן הכלל, מסלול ההשקעה בביטוחי מנהלים גובר על המסלול הפנסיוני, כאשר הפרשי התשואות נעות בין 0.85% ל- 3.25%. הפרשי החיסכון ינועו כאן בין עשרות אלפי למאות אלפי שקלים במעמד הפרישה.

יתרון שלישי: פוליסת אובדן כושר דינאמית בהרבה

בטיעון הראשון ראינו כי קיימים יתרונות למוצר מודולרי. אחד היתרונות הוא ביכולת לאפיין את רכיב הנכות בפוליסה. בעוד שקרן הפנסיה מציעה ביטוח למקרה נכות מוגבל יחסית, ביטוח המנהלים מאפשר ליצור מוצר מורכב ובעל יתרונות ייחודיים. להלן מספר מאפיינים עיקריים:

בטבלה ניתן לראות כי קיימים מספר מאפיינים בביטוחי מנהלים שפשוט אינם קיימים ברכיב הנכות של קרן הפנסיה. בנוסף, רכיב אבדן כושר עבודה בביטוח מנהלים מאפשר למבוטח להחליט אילו מהרכיבים לרכוש ועל מה לוותר לצורך הוזלת המוצר.

חשוב לציין כי ההשוואה מתייחסת לכיסוי הבסיסי של קרן הפנסיה ולא להרחבות למיניהן כגון “מטריה ביטוחית”.

יתרון רביעי: ניתן לבחור מי יירש את הכספים

קרן הפנסיה מגיעה עם רכיב ביטוחי לשאירים. במקרה של פטירה, בן/ בת הזוג של המבוטח וילדים עד גיל 21 יהיו זכאים לקצבה חודשית קבועה. למבוטח בקרן הפנסיה אין אפשרות לקבל החלטה אחרת לגבי דין הכספים. כל עוד ישנם שאירים, הקצבה תיועד לאותם שאירים. בביטוח מנהלים, לעומת זאת, קיימת אפשרות המרחיבה את חופש הבחירה של המבוטח ומאפשרת לו להחליט למי יועברו הכספים. לדוגמא, המבוטח יכול להחליט כי רק מחצית הכספים יועברו לשאירים החוקיים ואילו המחצית השנייה תועבר להוריו. חופש בחירה זה משאיר כוח ההחלטה בידי המבוטח באופן שתואם את צרכיו ורצונותיו הייחודיים.

יתרון חמישי: מדובר בחוזה ולא בתקנון

קרן הפנסיה בנויה בשיטה בה פטירה או נכות של אחד העמיתים בקרן משפיע ישירות על שאר העמיתים (עמית = חבר בקרן הפנסיה). עיקרון זה משוקף בתקנון הקרן. בביטוח מנהלים, הפוליסה נחתמת ישירות מול חברת הביטוח ואין תלות במבוטחים אחרים. יש לכך כמה יתרונות גדולים.

לדוגמא, בקרן הפנסיה קיים אחת לרבעון מאזן אקטוארי. אם מספר תביעות הנכות והפטירה היה גבוה, ישלם כל אחד מהמבוטחים סכום מסויים על מנת לכסות את העלויות שצריכה הקרן לממן. סכום זה יקוזז מהקצבה העתידית של העמית. בביטוח מנהלים, סכום הצבירה מושפע רק מדמי ניהול ותשואות, ולא קיים עיקרון של השתתפות במימון מבוטחים אחרים.

לסיכום: במאמר זה התמקדתי ביתרונותיו של ביטוח המנהלים על פני הביטוח הפנסיוני. בחרתי להביא חמישה טיעונים הממחישים את יתרונותיו של מוצר זה בגרסתו החדשה. מטבע הדברים, לא הדגשתי את החסרונות הבולטים של המוצר ביחס לקרן הפנסיה וגם לא סקרתי את כל היתרונות שגיליתי בעת הכנת המאמר. כך או כך, לעצם ההיכרות עם המוצר יש חשיבות רבה ביכולת לקבל החלטה המתאימה עבורכם.

2 thoughts on “מאמר 17: חמש יתרונות של ביטוח מנהלים שלא היכרתם

  1. האם לא ניתן לקבל את כל היתרונות המדוברים, עם גמישות גבוהה יותר ועלוץ נמוכה יותר, באמצעות קופת גמל וביטוח פרטי?
    כמובן שצריך יהיה לנייד לקראת הפרישה.

    1. קודם כל אתה צודק שניתן לקבל את אותו מוצר לאבדן כושר עבודה ומוות גם בנפרד מביטוח מנהלים.
      מבחינת החיסכון עצמו, לביטוח מנהלים יש יתרונות שאין לקופת גמל, לדוגמא: מסלולי פרישה ידועים מראש.

Comments are closed.

Comments are closed.